4 februari 2014

Transas iSailor

iSailor

I somras testade jag iSailor i iPaden som komplettering till plottern i Esmeralda eftersom korten vi hade inte var uppdaterade på länge. Det är Transas som har skapat denna fantastiska app som fungerar i både iPad och iPhone. 

Klicka på läs vidare här nedan eller här för att läsa hela inlägget.




Appen har väl detaljerade kartor och relativt lätta funktioner för det mesta. Att sitta och dra nya rutter är ett nöje i sig, speciellt den här årstiden när båten är på land. Om man är osäker på en symbol eller ett objekt på kartan kan man klicka på det och få fram mer information om det finns.

Mariehamns inlopp
Inloppet till Mariehamn
Mariehamns inlopp
iSailor nattläge

Det går även att välja nattläge för att få en inverterad mörkare bild så det inte stör mörkerseendet. Det går även att betala lite till i appen för att få AIS information direkt i sjökortet.

iSailor kartor

Själva appen är gratis att ladda ner sedan får man välja vilken region man vill köpa kartor för. Den blåmarkerade regionen har jag vilket jag fick betydligt mer än Åland skärgård. Södra Östersjön är en annan region där Stockholms skärgård är inkluderad. Danmarks östra skärgård och Sveriges västra är inkluderad med Vänern, Vättern och Hjälmaren samt Göta kanal i ett paket. Alla dessa tre paket kostar 21,99 euro styck. Det är ett mycket bra pris för så bra kort enligt mig.

OBS!
Funderar du på att köpa detta? Kontrollera att din iPryl har GPS! Alla modeller av iPads har inte det, tror det är dem som inte har plats för sim-kort. Jag vet inte heller hur det är med iPod touch. Saknar den GPS finns det externa att köpa till. Ibland rekommenderas det att köpa en extern GPS ändå, just för att den i iPrylarna inte är särskilt noggranna och pålitliga, inget jag har märkt dock.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar